Contactati-ne:
0724.885.715
0730.514.767

Cosul tau (0 produse)
Nu aveti niciun produs in cos.

Reduceri Newsletter Ajutor

Cosmetice
Love Sex
Mese de masaj

arn-ul nuclear

Noi rezultate experimentale atesta ca o importanta trasatura a dezvoltarii timpurii a oualor fecundate (eehinoderme si amfibieni) este utilizarea informatiei genetice care a fost transcrisa anterior in timpul oogenezel si maturizarii ovocitei (fapt pe care l-am subliniat in capitolul destinat entogenezei anaerobe). Daca sinteza ARM esie suprimata in stadiul dezvoltarii timpurii a embrionului cu actinomicina D, corydepin sau a-amanitina, acestea nu au efect daunator asupra translatiei ARNm preformat, stabilindu-se astfel ca nu este necesara o noua transcriptie pentru dezvoltarea timpurie a embrionului Desi ARNm preformati codeaza o varietate de proteine, numai un numar limitat au fost deocamdata identificate. S-a dovedit ca ARNm preformati sint utilizati pentru sistemul de translatie intr-un proces gradat, prin aceasta furnizind o baza moleculara pentru reglarea dezvoltarii. Se considera ca poliadenilarea ARNm, reactie care se produce timpuriu dupa fecundarea oului de sea urchin, este responsabila pentru reglarea eliberarii ARN-ului mesager preformat si este necesara pentru activarea sintezei proteinelor (Marcus, Spiegel si Brooker, 1975). Poliadenilarea ARN-ului preformat in zigoti poate fi un eveniment comun dupa fertilizare in multe organisme in dezvoltare (Pawlowski si Rodriguez, 1974). Cercetarea desfasurarii templatului matern in timpul embriogenezei timpurii (la amfibieni) a demonstrat ca translatia acestui templat specifica tipurile proteinelor utilizate in timpul stadiilor timpurii ale dezvoltarii (Malacinski. 1972), iar studiul experimental al functiei nucleare in dezvoltarea timpurie a pestilor stravechi (Misgurnus fossilis) hibrizi (cu specii de Ciprinide si Cobitide) a dovedit ca genele paterne participa la dezvoltarea si mentinerea viabilitatii embrionului in toate stadiile dezvoltarii de la origine, incepind cu blastula (Neifah, 1974).

S-a demonstrat totodata ca dezvoltarea templatiilor materni specifici in stadiul de blastula necesita prezenta cromozomilor functionali (Malacinski, 1972), fapt care constituie nu numai inca un argument concludent ca ontogeneza timpurie (anaeroba) este controlata genetic, ci pune in evidenta prezenta genelor ancestrale in genomuil nuclear normal si functia lor in etapa dezvoltarii preembrionare. Pe baza celor aratate, este clar ca aceste gene se transcriu si in ARNm in prima ora in procesul regenerativ reparator, fapt pe care l-am subliniat in cursul lucrarii de fata si la care adaugam o noua dovada experimentala. Astfel, s-a constatat ca primul raspuns observat dupa hepatectomia partiala, in prima ora, este proucerea unui ARN a carui secventa nu se gaseste in ficatul normal. S-a remarcat cresterea substantiala a activiatii templatului ADN a carui informatie se transcrie in ARN-ul timpuriu in procesul regenerativ. Aceste evenimente biochimice informationale se intimpla inainte de initierea sintezei ARN in celulele ficatului regenerativ (Mayfield si Bonner, 1972).Consideram ca in literatura de specialitate sint inserate in prezent suficiente dovezi experimentale care atesta ca ontogeneza timpurie (anaeroba) este controlata genetic, ca in patrimoniul genetic nuclear exista o secventa nucleica ancestrala, incluzind si asa-numita gena oncogena cu rol biologic bine definit.

Fata de cele aratate mai sus, apreciem ca este binevenita mentionarea si a altor probe concrete recent publicate care sa cimenteze argumentatia tezei noastre expusa in lucrarea de fata. Astfel, s-a demonstrat ca oul nefecundat contine o substantiala populatie de ARN transcris cu greutate moleculara mare, folosind ca primeri pentru sinteza poly (A) dupa fecundare. Evaluarea continutului in poly (A) a nucleului si fractiunilor citoplasmatice sugereaza ca functia poly (A) nu este limitata la transportul mesajelor genetice de la nucleu (Slater, Gillespie si Slater, 1973).In stadiul blastulei (la sea urchin) se transcrie ARN nuclear eterogen pe secvente unice si moderat redundante de ADN (McColl si Aronson, 1974). S-a aratat ca in timpul ontogenezei timpurii la sec urchin (stadiul 2 celule, blastula timpurie) ARNm poate fi detectat de la prima mitoza si ARNr apare curind dupa aceea. Proteosinteza creste simultan intr-o progresie exponentiala (Lovtrup, Rein H., 1972).

In blastula, ARN-ul nuclear marcat cu 3H uridina este dispersat pretutindeni in nucleu si nu este localizat in nici o structura (Hogan si Gross, 1972). Odata fecundat, oul (de iepure) trece direct la clivaj si formeaza blastocistul potrivit propriului sau program endogen de dezvoltare (Van Blerkom si Manes, 1974). Experientele de hibridizare competitiva au dovedit ca ARN nou sintetizat asociat cu poliribozomii in stadiul de blastula difera de ceea ce se constata in oul nefecundat. Diferente similare in populatia ARN-urilor mesageri in poliribozorni au fost observate intre cei din blastula si cei din gastrula. Asupra ARN-ului sintetizat pe templati citoplasmatici (ADN mitoconarial) nu s-au detectat diferente intre stadiile blastulei si gastrulei (Hartmann, Ziegler si Comb, 1971).

Populatiile ARN sintetizate in sistemul cromatinei celulei libere provenite din blastula si gastrula difera foarte mult in cinetica hibridizarii si gradul de hibridizare cu ADN omolog (corespunzator). Aceste diferente sint similare cu acelea caracteristice populatiilor ARN sintetizate in vivo in aceleasi stadii. Totodata , ARN transcris pe cromatina in vitro este substantial similar cu ARN transcris in vivo. In consecinta, preparatele de cromatina provenite din embrioni retin trasaturile specifice pastrindu-le in transcriptie, ARNs transcris atit in vivo, cit si in vitro in stadiile dezvoltarii timpurii manifesta o inalta hibridizabilitate ca si o completa si importanta rata a retractiei cu ADN omolog, ale carui trasaturi sint caracteristice ARN-ului transcris pe secvente de ADN repetitiv. Tranzitia de la stadiile blastulei la stadiile gastrulei este insotita de o descrestere in continutul relativ al acestui ARN. S-a constatat ca ARN-ul sintetizat in vitro pe cromatina manifesta o inalta hibridizabilitate si o importanta rata a retractiei cu ADN in comparatie cu proprietatile ARN transcris pe ADN liber (Volfson si Vorobiev, 1972). Continutul in ADN al nucleelor in faza G1 nu este constant in cursul dezvoltarii ontogenetice, ci variaza cu stadiul si regiunea specifica. Inceput cu valori inalte, ADN-ul descreste de la morula la gastrula timpurie (Lohmann, 1972). Pe baza cercetarii activitatii glucozo-6-fosfatdehidrogenazei (G6PD) si lactatdehidrogenazei (LDK) s-a ajuns la concluzia ca cromozomii X sint functionali (se exprima) in tot cursul cogenezei (la soarece) (Mangia Abbo Halbasch si Epstein, 1975). S-a demonstrat ca cele mai multe gene pentru ARN 5 S sint active in oocitele de Xenopus laevis, insa sint represate in celulele somatice (fapt valabil si in cazul pestelui Tinca vulgaris) (Mazabraud, Wegnez si Denis, 1975). Asadar, studiul activarii genice in timpul dezvoltarii timpurii la mamifere a dovedit ca la inceput genomul embrionic este numai in aparenta genetic inactiv; dezvoltarea timpurie este guvernata de produsele materne acumulate si transmise direct in citoplasma oului (Wolf si Engel, 1972). Nu au fost descoperite diferente evidente intre speciile de ARN sintetizate in blastocist, trofoblast sau fibroblastele embrionare (Knovland si Graham, 1972).

Experientele de hibridizare competitiva cu ADN au  dovedit ca ARN-ul ribozomal din tumorilecanceroase este sintetizat in aceiasi cistroni ca si ARN-ul ribozomal din tesuturile normale, dovedind astfel omologia secventiala globala. Metodele electroforetice si imunologice nu au descoperit pina acum nici o diferenta clara in proprietatile proteinelor ribozomale din tesuturile tumorale si normale. Totodata, s-a constatat ca in sistemele in vitro ribozomii din diferite tumori au aproximativ aceleasi grade de incorporare a aminoacizilor ca si ribozomii din  tesuturile normale (H. Bielka, 1975).
De asemenea, proprietatile generale ale polimerazei ADN a hepatomului LF sint similare cu acelea ale polimcrazelor ADN cu greutate moleculara mare apartinind mamiferelor. In conditii experimentale frecventa erorilor polimerazei ADN tumorale nu a fost mai mare decit cea constatata cu polimeraza ADN-ului cu greutate moleculara mare purificata a ficatului de sobolan regenerativ (Cazillis, De Recondo si Frayssinet, 1975).

Cancerogeneza, care este insotita in multe cazuri de aparitia unei varietati de antigene embrionare, ar putea implica inductia ARN-urilor primari programati normal sa functioneze timpuriu in dezvoltare, se afirma intr-un material aparut de curind cu privire la un model pentru controlul transcriptiei in timpul dezvoltarii (G. Braverman, 1975) (9 a), ceea ce subliniaza din nou, fara echivoc, relatia directa si indisolubila dintre derepresia secventei genice ancestrale (a operonului ancestral de  malignizare) si transformarea neoplazica. Consideram ca implicarea ARN-ului anaerob (ancestral, arhaic) in cancerogeneza este reliefata cu pregnanta si de urmatoarea afirmatie: Deci stimulii indicatori ai diviziunii trebuie sa declanseze un sir de biosinteze de ARN care codifica proteine cu totul diferite de cele utilizate de celula in perioada ei functionala specifica, intrucit se stie ca pregatirea diviziunii suprima activitatile specifice celulare, ducind de multe ori pina la pierderea structurilor diferentiate. Cunoasterea caracteristicilor ARN al diviziunii celulare si a proteinelor pe care acestia le codifica prezinta un interes deosebit pentru relatiile care se pot stabili intre aspectele metabolice ale diviziunii si cele ale cancerizarii (O. Costachel, Irina Kitzulescu si N. Popescu, 1968)

In baza celor sustinute de noi, este explicabil faptul ca in prezent se discuta posibilitatea ca anumiti cromozomi sa poarte genele responsabile de transformarea maligna, care ar fi activate in urma contactului cu carcinogenii (I. O Unici, 1977). Studii recente au demonstrat ca virusul simian 40 (SV40) se integreaza in cromozomul uman nr. 7 si ca prezenta acestui cromozom in hibrizi celulari somatici intre celule de soarece si celule umane este suficienta pentru a induce transformarea maligna (Croce, Aden, Koprovski, 1975; Croce, Koprowski, 1975). Continuarea si adincirea acestor cercetari asupra celulelor hibride om X soarece au dovedit o corelatie intre expresia antigenului T SV40 si prezenta cromozomului uman 7. Cu ajutorul a doua metode de hibridare s-a constatat ca ADN-ul SV40 este prezent numai in acele clone hibride care contin cromozomul 7 uman si exprima antigenul T SV40. Faptul ca ADN-ul SV40 nu a fost detectat nici in clonele care au pierdut cromozomul 7, nici in clonele care retin cromozomul uman nr. 7 dar care nu exprima antigenul T SV40 a permis autorilor sa extinda corelatia dintre cromozomul uman 7 si antigenul T SV40 la prezenta ADN-ului SV40 integrat in clonele hibride celulare somatice (Khoury si Croce, 1975). A fost analizat si efectul inductor al cromozomului 7 uman care contine genoforul SV40 asupra expresiei genelor virale endogene ale celulei de soarece. Provirusul ADN de tip C este un constituent cromozomal normal al celulelor de soarece si expresia acestor gene virale murine poate aparea in mod normal in unele rase de soareci sau poate fi indusa in altele (Strand, August si Croce, 1976).

Este important de subliniat ca se poate face o analogie intre unele din secventele virusului Simian 40 (SV40) si secvente utilizate (valabile) pentru mesagerii procariotici (Weissman, Subramanian, Dhar si altii, 1976). S-a constatat ca antiserul antihamster SV40 S (suprafata) reactioneaza cu linii celulare neexpuse la SV40, ci induse spontan (BHK 21) sau transformate prin virusuri ARN si ADN oncogene heterologe. Antiserul titrat egal la celule transformate cu BHK si SV40 si reactia pot fi observate la fiecare din aceste linii celulare sau la embrioni de hamster. Antiserul reactioneaza, de ademenea, cu celulele embrionare timpurii de hamster, insa cu celule din diferite organe de fetusi tardivi, ca si din nou- nascuti si adulti este nereactiv. Linii celulare de soarece  induse spontan (BALB/c-3T3) sau transformate prin SV40 si adenovirus 12 sint de asemenea nereactive. Aceste rezultatc sugereaza ca antigenul in problema este un anti- gen somatic al hamsterului prezent in timpul vietii embrionare si derepresat in liniile celulare activate pentru crestere (Berman, 1972). Un mare procent de celule din culturi celulare timpurii provenite din meningioame umane sint pozitive la antigenul tumoral (T) SV40, insa aceste celule sint transformate printr-un virus papova avind cel putin partial aceleasi proprietati antigenice ca si SV40. Antigenul (V) al capsidei virale legat de SV40 a fost absent in toate meningioamele testate. Deci se poate considera ca exista o corelatie intre meningiom si SV40 legat de un virus papova. Ramine a se dovedi daca virusul SV40 este agent cancerigen al meningioamelor umane (Weiss, Portmann, Fischer si altii, 1975).
Se cerceteaza asiduu relatia dintre aberatiile cromozornale (numerice si structurale) si cresterea riscului dezvoltarii cancerului. Este cazul, de exemplu, si al persoanelor supuse iradierii accidentale (mentionam aici si cazul supravietuitorilor bombei atomice), terapeutice sau in scop diagnostic. S-a observat, de asemenea, ca transformarea se obtine destul de usor in culturile celulare umane infectate cu virusuri SV40 subliniindu-se din nou relatia dintre lezarea cromozomala si malignizare (Fischer si Hebrard, 1974), desi nu intotdeauna se poate implica o relatie temporala intre aparitia antigenului T SV40 si cromozomi dicentrici (Nachtigal, Melnick si Butel, 1971). Studiul recent al cromozomilor cu ajutorul metodelor bandarii la supravietuitori ai bombei atomice au reliefat un model anormal de bandare in lungul bratului cromozomului 7, desi nici o astfel de anomalie nu a fost detectata prin metodele de colorare obisnuite. Anormalitatea constatata este o inversie paracentrica a cromozomulni 7 care este descrisa ca 46, X, Y, inv (7) (q 22 q 31) si este considerata ca fiind prima demonstratie a unei posibile inversii paracentrice cromozomale la om (Shimba, Ohtaki, Tanabe, Sofuni, 1976).

>> citeste mai mult